måndag 17 juli 2017

Försäkrad mot den stora törsten


Sovmorgon. Sagt och gjort. Eftersom Karel Goddeau, ägare av De Cam fått förhinder så hade jag nu lång tid på mig att ta mig ann dagens enda mål: "In de Verzekering tegen de Grote Dorst" typ Försäkringen mot en Stor Törst. En liten bar ute på vischan utanför Bryssel känd för sitt stora utbud av gueze och lambic.

Buss tänkte jag, van vid svensk kollektivtrafik. Gick till hållplatsen där bussen skulle gå ifrån och insåg snabbt att köpa biljett kanske blir ett problem. Jag googlade lite och fick klart för mig att man kunde köpa i biljettautomater, på utvalda platser, i mobilen eller på bussen. Prövade mobilbiljett vilket inte funkade såklart. Letade efter automat, fanns ingen. Gick vidare till nästa hållplats. Ingen automat. Kom fram till en tågstation och frågade på en kiosk, de hade inga biljetter och sa att man kunde köpa på bussen. På hemsidan stod att man endast kunde betala med jämna pengar vilket gjorde mig något till ofreds. Jag insåg också att förmodligen tar den lilla baren inte kort och jag har bara 40 euro på mig. Klumpigt! Jag frågar i alla fall busschauffören som pratade bra engelska och var fantastisk trevlig och det gick bra att betala med stora sedlar. Jaja det blir väll någon öl i alla fall. Bussresan tog närmare 40 minuter och nu var jag dessutom rejält hungrig. Letade mig fram till ett Brasseri där jag åt lassagne. Jaha vidare till IDVTGD som låg helt oansenligt på ett hörn i ett villaområde. Kändes lite konstigt, men jag gick in. De hade dessutom utökat sina öppettider för sommaren från att ha öppet varje söndag 10-13:30 till varje söndag 10-20! Det är en ökning med 286%. Skulle en normalpub göra en sådan ökning skulle de nästan behöva ha öppet dygnet runt. Kul, tycker jag.

Jag bad om öllistan och satte mig ner. Oj, här var det gueze. Då jag hade rätt i att de ej tog kort så välde jag ut två öl som jag ville ha och som passade min påtvingade budget. Men vilka öl. Första var en Hannsens Schaerbeekse Kriek från 2014.
Avrundad syra. Stor djup doft av mogna körsbär. Röd/rödbrun färg. Låg kolsyra. Fyllig. Lite vinäger. Riktigt trevlig!
Nummer två blev en Boon Oude Geuze VAT77 2013. Komplex. Stor smak. Helt 'integrerad' syra. Kunde nästan varit en icke-sur 'brett-öl' (kallas ibland öl med jästen Brettanomyces). Hög alkohol som känns. Fruktig: aprikos. Svagt kolsyrad. Den här ölen består till 90% utav lambik bryggt natten mellan 26 och 27 oktober 2011 som lagts på tunna nr 77. Tunna 77 tillverkades 1906 och har sedan 1986 använts för att göra 3-årig lambik från Boon och ska enligt utsago vara en av Frank Boons favorittunnor.

På In de Verzekering tegen de Grote Dorst var det denna dag ganska lugnt på det lilla mysiga caféet. Dagen innehöll en blandning av människor som bodde i Eizeringen (där baren ligger) bara några hundra meter bort från baren tillsammans med folk från andra sidan jorden. Det ryska paret som var på 3 fonteinen och också oud beersel hade lustigt nog också hittat hit. Det är klart, är man rankad som bästa baren på Ratebeer så är det kanske inte så konstigt att man möter folk som är ölintresserade.
Efter att ha avnjutit förmodligen den bästa kriek jag druckit och fått smaka på en äldre gueze som också var riktigt bra så gav jag mig av mot bussen. Eller såhär; snarare sprang dit då jag väntade till absolut sista minuten då stämningen var så fin. Vinkade adjö och önskades säker resa tillbaka till Bryssel. Jag han med bussen och kände mig nöjd.

Sista kvällen kände jag att även fast jag varit på Moeder Lambic två kvällar redan så gör det ingenting om jag går dit en tredje. Jag hade ju inte direkt gått igenom deras öllista. På plats beställde jag vegetarisk paj-liknande maträtt och önskade mig en Cantillion Lamvinus. Besvikelsen blev total när den tyvärr var slut. Ash tänkte jag och drog upp en plan om att äta och sedan gå vidare för att kanske få tag i denna någon annanstans. Beställde en 3 fonteinen Oude Kriek. Efter andra sippen insåg jag att jag utan att tänka på det att jag beställt samma flaska som kvällen innan. Gjorde absolut inget, den här är bra! Gick efter avslutad måltid till Café Delirium med förhoppning att de hade liten annan stämning på söndagar. Hade jag rätt? Såklart inte. Med den stora mängden folk som tar sig till Delirium så är det här nog det man får. För den som söker en genuin ölupplevelse med språkande med bartendern så måste jag säga att då får man gå någon annan stans. Möjligtvis är det bättre tidigare på dagen. Jag var där 20.30. Jag frågade efter Cantillion som det skyltar med på deras hemsida och i deras stora öllista på plats (dock olika utbud beroende vart man tittar). De hade inte det de sa att de hade på webben och inte heller det som stod i listan. Bytte fokus och frågade efter De Cam Oude Kriek som jag ej druckit och som fanns i listan. Fanns inte heller. Förtroendet brast och jag begav mig därifrån.

Jag stannade för en belgisk våffla med mörk choklad och tänkte över situationen. Nej jag ville prova några bra gueze till. Då utbudet av barer med bra lambik är ganska tunnt i Bryssel  (konstigt nog) så beslöt jag mig ändå för att gå tillbaka till Dilerium och avsluta med vanlig hederlig Geuze från Boon. Såg sedan att de även hade lambik på fat från Oud Beersel. Hon varnade mig: you have to know it's really sour. I know nickade jag. Hon försvann från baren med glaset och då förstod jag att det såklart är oud beersels 10-liters dunk hon nu tappar av. De som inte förstår skulle nog bli avskräckta, kanske därav valet att inte ha det synligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MBCC18 - Fredag: Mässdagen