torsdag 13 juli 2017

Mot Lille

Efter frukost på samma ställe som igår, fast denna gång en mycket kortare visit, så begav vi oss av mot St Jean. Där tog vi farväl av varandra och jag var nu själv att bege mig med tåg mot Lille. Smärtfria ca 4,5 h senare klev jag på perrongen i Lille och började gå de ca 20 min mot mitt vandrarhem. Vandrarhemmet såg till ytters lite ruffigt ut men det var inga fel på insidan. Jag kastade av mig väskan och begav mig efter lite vila till "La Capsule". Enligt uppgift ett bra ställe. Gick in och ställde mig längs baren som utgjorde nästan hela lokalen. Beställde en Biere de Garde: de Brasserie Lepers l'Angelus. Biere de Garde är en nordfransk ölstil och betyder "öl att spara" och bryggdes traditionellt under vinterhalvåret för att drickas till sommaren. Biere de garde är Frankrikes motsvarighet till den Belgiska bondölen: saison. Likheterna är många men skillnader finns. Återkommer till det.

Till min l'Angelus åt jag en korv serverad på träbricka med en vass kniv. Jag var oerhört hungrig så den gick åt snabbt. Jag frågade bartendern om jag kunde få mindre prover (ca 10 cl) men detta gjorde de bara med en förutbestämd samling öl från Jenlain. Mina tankar var åt Biere de garde och hur de skiljer sig mot Saison så jag bestämde mig för att ta två 25 cl en av vardera sort efter att ha inspekterat öltavlan. Det blev öl från samma bryggeri: Brasseri Thiriez.
Biere de garde: La rouge flammande
 
Disigt kopparrött/rödbrunt utseende med medeltjockt, medelporöst, flyktigt- skum. Ren, medelintensiv, något bränd, fruktig och maltig doft utan inslag utav humle. Medelkropp med liten restsötma och återhållsam beska. Medel alkohol och lång eftersmak. Medel drinkability.

Saison: Etoile du Nord

Disigt, gyllengult utseende med medeltjockt, medelporöst och flyktigt- skum. Låg kolsyra.
Ren, medelintensiv+ aromatisk, fruktig och något banan-estrig doft. Hemlighet låg+.
Låg+ kropp med måttlig+ beska, torr. Medel alkohol, lång+ eftersmak (beska). Medel- drinkability.

Slutsats provning:
Biere de garde: maltigare och mindre besk. Inte lika aromatisk som saison (jästen). Malten står för huvudfiolen inte jästen som i saisonens fall.

Efter dessa var jag sugen på något surt och såg till min glädje en cantillion på fat! Nämligen Saint Lamvinus. Jäst en andra gång på fat i Bordeaux med vindruvorna Cabernet franc eller Merlot. Mycket intressant. Den jag frågade i baren visste inte så mycket men ska höra med byggarna på Cantillion imorgon!

Gick sedan sakta hemåt där jag insåg att jag bodde på en bar. Blev naturligt att sätta sig och avsluta där. Beställde en Rodenbach (oklart vilken) och avslutade kort därefter kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MBCC18 - Fredag: Mässdagen