söndag 9 juli 2017

Sista kvällen i London. Wild beer och sur öl?

Sovmorgon och utcheckning från hotellet  10:30. 50 min svettig promenad i ett kvalmigt London till King's cross och mitt boende för natten. Vi lämnade av väskorna och strosade en sväng längs de myllrande kvarteren kring den gigantiska tågstationen.

Fredrik avvek senare för hemfärd varefter jag checkade in mig och installerade mig på vandrarhemmet.

Efter snabb efterforskning begav jag mig till The Queens Head bara 10 min från vandrarhemmet. Beställde rökta ansjovisfiléer, bröd och en Chorlton Apricot Wild Sour.  Mycket trevlig! Bra syra. Tydliga aprikos-toner i doft och smak. Ska i fortsättningen försöka prova ölen jag dricker mer systematiskt enligt ett protokoll. 

Många öl marknadsför sig som Wild beers, liksom den öl jag drack idag. Detta fenomen och vad som gör ölen sur har gäckat mig ett tag. Vad jag förstår så är det som gör ölen sur (sänker pH i ölet) mjölksyra. Mjölksyran (Lacid acid) kan bildas på lite olika sätt men kommer till stor del från bakterierna Lactobacillus och Pediococcus (finns många arter!) som båda finns i luften omkring oss tillsammans med otaligt andra bakterier. Lambic och Gueze är per definition spontanjäst öl från Pajottenland i Belgien. Riktig spontanjäst öl annanstans ifrån än Belgien är väldigt ovanlig om man med det menar att ölen inte tillsätts någon jäst alls, dvs bakterierna från omgivningen (luften eller bryggeriutrustning) fermenterar ölet och gör den sur (olika bakterier gör olika saker fermenrerar/surar) Mer om pajottenland nästa vecka!

Öl som inte spontanjäst måste alltså tillsätta dessa mjölksyrabildande bakterier. Det går att köpa identifierade och separerade arter av dessa mjölksyrabakterier. Ett annat alternativ är att tillsätta en egenodlad bakteriekultur som innehåller dessa bakterier (tex från yoghurt, färdig suröl). Det senare är vad jag har förstått, oavsett om det gör ölen sur eller inte en metod bryggerier som marknadsför sina öl som Wild beers använder. Man plockar in en vild jästkultur någonstans ifrån och tillsätter ölet för jäsning och/eller försurning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MBCC18 - Fredag: Mässdagen